Trafikverket bygger ett nytt dräneringssystem under banvallen vid Knivsta station. Arbetet ska förbättra markstabiliteten och göra det möjligt för tåg att passera i full hastighet, något som länge begränsats av höga grundvattennivåer och lerig mark.
Höga grundvattennivåer sänker hastigheten
Grundvattennivån är hög i området kring Knivsta station. Vid regn eller töperioder blir marken under banvallen lerig, vilket påverkar konstruktionens bärighet. Det har lett till att tågen tvingats sänka hastigheten när de passerar stationen.
Nu installeras ny dränering som ska leda bort vattnet från banvallen och därmed återställa förutsättningarna för full hastighet.
– Det är mycket vatten i marken i Knivsta. Vi kommer schakta ur all makadam för att blottlägga bankroppen och på så sätt komma åt att sätta en ny dränering med korrekta avrinningsvinklar för att få en bra lösning, säger Jessica Johansson, projektledare underhåll järnväg på Trafikverket.
Arbetet utförs på 65 timmar
Arbetet sker bredvid plattformen på Knivsta station. Ett spår stängs för trafik och en del av plattformen spärras av. Cirka 300 meter räls lyfts bort och makadam schaktas ur för att kunna lägga den nya dräneringen med bättre avrinning.
Efter installationen återställs rälsen, vilket ger en mer robust anläggning där tågen åter kan passera i full hastighet. Hela arbetet ska genomföras på 65 timmar.
Källa: Trafikverket