Malmö bakom stor minskning hos VA SYD

VA SYDs kommuner minskade vattenanvändningen med 340 miljoner liter i maj. Foto: VASYD
VA SYDs kommuner minskade vattenanvändningen med 340 miljoner liter i maj. Foto: VASYD

VA-bolaget VA SYDs sex medlemskommuner använde 340 miljoner liter mindre vatten i maj än snittet för samma månad de senaste fem åren. Malmö stod för 80 procent av minskningen. Totalt låg vattenleveransen 8 procent under femårsmedel, samtidigt som inledningen av juni tyder på fortsatt låg förbrukning.

Malmö står för största minskningen

Den totala volymen levererat vatten i Burlöv, Eslöv, Lomma, Lund, Malmö och Svedala var cirka 340 000 kubikmeter lägre än medelvärdet för maj under perioden 2021–2025.

I Malmö var vattenleveransen 11 procent lägre än femårsmedel i maj 2026. Minskningen motsvarar årsförbrukningen av dricksvatten för 5 100 personer. Maj låg även lägre än mars och april, och början av juni visar att förbrukningen fortsatt ligger lågt jämfört med femårsmedel.

Fortsatt sparande behövs

Minskningen i medlemskommunerna kopplas sannolikt både till svalare väder och regnskurar samt till sparåtgärder i hushåll och verksamheter. Samtidigt finns risk för att vattenanvändningen ökar igen under varmare temperaturer och semestertider.

VA-bolaget bedömer att vattenanvändningen behöver minska med ungefär 20 procent jämfört med en vanlig sommar. För hushållen motsvarar det 25 liter per person och dag.

I dagsläget mäts cirka 45 procent av vattenförbrukningen med digitala mätare. Dessa data visar att förbrukningen i kommunala verksamheter sjunker, medan hushållens förbrukning ligger stabilt med små variationer under en period då vattenanvändningen normalt brukar öka. Ett undantag är villor i Lomma, där förbrukningen har ökat med 4 procent den senaste månaden.

Total leverans ligger 8 procent under femårsmedel i maj 2026. Grafik: VASYD