Vattenförbrukningen ökar efter kort återhämtning

"Trots uppmaningen om begränsad vattenanvändning ligger vattenförbrukningen kvar på ungefär samma nivåer som samma period i fjol", säger Jens Richard. Foto: Hässleholm Miljö

Grundvattennivån har återhämtat sig något efter veckor med lägre vattenförbrukning, kallt väder och regn. Samtidigt ser Hässleholm Miljö att användningen av dricksvatten åter ökar inför varmare dagar. Bolaget uppmanar därför invånare att fortsätta spara vatten, trots att avståndet till den kritiska nivån har ökat till 1,15 meter.

Förbrukningen ökar igen

För tre veckor sedan skärpte Hässleholm Miljö sin uppmaning om begränsad vattenanvändning. Sedan dess har förbrukningen sjunkit något, främst till följd av kallt och regnigt väder. Grundvattnet har samtidigt återhämtat sig med 15 centimeter. Avståndet till den kritiska nivån är nu 1,15 meter, jämfört med en meter för tre veckor sedan.

"Vi är nu ungefär 1,15 meter från vår kritiska gräns. Tyvärr ser förbrukningen nu ut att öka igen. Vi uppmanar därför alla att fortsätta spara på dricksvattnet, speciellt eftersom det väntar några riktigt varma dagar", säger Jens Richard, tf VA-chef.

Läget sämre än förra sommaren

Utgångsläget för grundvattnet är sämre än under förra sommaren och sommaren 2024. Då låg nivåerna inte lika lågt som i år. Regnet som föll förra veckan togs upp av växtligheten, vilket sker under vår och sommar, och bidrog därför inte till någon ny påfyllning av grundvattnet.

"Grundvattnet fylls inte på, vi har det vatten som vi har, och det ska räcka länge. Sedan midsommarhelgen ser vi en oroväckande trend med ökad vattenanvändning. Vi behöver vända den trenden för att vi inte ska hamna i ett ännu sämre läge", säger Jens Richard.

Den minskade förbrukningen under de kalla och regniga veckorna visar samtidigt att sparsam vattenanvändning kan påverka grundvattennivåerna positivt.