BLS Industries byter namn till Vitas Group och markerar därmed starten på en ny fas i koncernens utveckling. Under det nya namnet samlas flera kända varumärken i en gemensam struktur som syftar till ökad tillväxt och internationell expansion. En ny identitet ska nu bära koncernen vidare, med fokus på starka varumärken, gemensamma värderingar och framtida förvärv.
Efter 80 år som BLS Industries byter den svenska koncernen namn till Vitas Group. Namnbytet omfattar hela koncernen och ska spegla dess historia, framtidsambitioner och kärna – liv. Under det nya namnet samlas etablerade varumärken som Purus, Unidrain, Jafo, Trio Perfekta och Joti.
Namnet Vitas
Vitas betyder liv, har valts som en symbol för koncernens verksamhet.
– Vitas kommer från latin och betyder liv, något vi ser som en självklar symbol för vår verksamhet. Vi leder vatten, vi skapar hållbara lösningar för framtidens badrum och kök, och vi bär med oss en historia som genomsyras av både innovation och mänsklighet, säger Rebecka Spånberg, koncernchef och VD på Vitas Group.
Namnbytet är en del av en långsiktig strategi för att skapa en tydlig plattform för nuvarande och framtida varumärken.
– Vi lever tack vare våra varumärken och vår historia, men vi blickar framåt. Vitas Group blir moderskeppet som bär allt detta vidare, säger Rebecka Spånberg.
Processen har genomförts internt, med deltagande från hela organisationen – från analys till namnframtagning.
Struktur för tillväxt och förvärv
Vitas Group fungerar som ett paraply som håller samman och stärker varje enskilt varumärke. Koncernen fortsätter att satsa på decentralisering, självständiga bolag och starka varumärken.
– Vi tror på decentralisering, på starka varumärken och självständiga bolag. Samtidigt samlar Vitas Group allt i en gemenskap som ger våra kunder trygghet och våra medarbetare nya möjligheter, säger Rebecka Spånberg.
Koncernstrukturen ska också underlätta internationell tillväxt.
– När vi söker potentiella förvärv letar vi efter bolag med gemensamma värderingar – det ser vi som en viktig grund för ett framgångsrikt samarbete. Vi är intresserade av starka varumärken som kan komplettera vår portfölj eller stärka vår närvaro på marknaden. Det är inte svårt att köpa ett bolag, men det är svårt att hitta rätt. Därför köper vi gärna andra familjeföretag, som vi gjort tidigare. Det är viktigt att deras namn, historia och varumärke får leva vidare – själen i det de har byggt upp – men med Vitas Group och våra kompetenser i ryggen, säger Markus Spånberg, Vice VD på Vitas Group.
Värderingar i centrum
– Jag står inte själv, utan vi gör det här tillsammans. Vi är en koncern fylld av människor med otrolig kompetens och hjärta. Det är det som gör att vi står starka även i svåra stunder, säger hon.
Hon hänvisar till branden i Trio Perfektas fabrik tidigare i våras.
– Vi sörjer förlusten av fabriken tillsammans. Och vi reser oss tillsammans. Det är så vi fungerar – vi har en stark samhörighet och omtanke om varandra, säger Rebecka Spånberg.
Med namnbytet och den nya strukturen riktar koncernen blicken mot framtiden.