Fyra av fem offentliga toaletter brister i hygien

Offentlig toalett vid Krogstadsudde, i Varbergs kommun. Foto: Thomas Lohmann/Unsplash
Offentlig toalett vid Krogstadsudde, i Varbergs kommun. Foto: Thomas Lohmann/Unsplash

En ny undersökning på uppdrag av Tork visar att fyra av fem offentliga toaletter inte uppfyller besökarnas hygienkrav. Endast 20 procent av toaletterna bedöms hålla en tillräckligt hög nivå, trots att 68 procent av besökarna förväntar sig måttlig till hög hygienstandard. Bristande renlighet, obehaglig lukt och avsaknad av toalettpapper och tvål är några av de främsta orsakerna till missnöje.

Resultatet visar att 55 procent av besökarna har vidtagit åtgärder efter en negativ toalettupplevelse. Bland dessa har 21 procent tillbringat mindre tid på platsen, 11 procent begränsat intaget av mat och dryck, 10 procent lämnat klagomål till personalen och 6 procent avrått vänner från att besöka platsen.

Samtidigt anger 69 procent att de känner oro inför toalettbesök, en andel som är ännu högre bland personer med bacillskräck. Undersökningen visar också att sex av tio besökare riskerar att möta hygienhinder kopplade till fysiska eller kognitiva förutsättningar, exempelvis synnedsättning, autism, tvångssyndrom eller känslig hud.

– När offentliga toaletter utformas för att möta fler behov kan de bli både mer välkomnande och mer användbara för alla. Det gynnar både besökarna och verksamheterna, som stärker sitt rykte och i längden även sina intäkter. Hygien för alla är en central del av vår hållbarhetsstrategi och genom att tänka bredare kring tillgänglighet och hygien kan vi skapa miljöer där alla känner sig trygga, säger Anita Walser Lindberg, varumärkeschef för Tork på Essity.

Rena toaletter stärker verksamheters rykte

Undersökningen visar att 58 procent av besökarna får en mer positiv bild av en verksamhet när toaletterna är rena, fräscha och välutrustade. 38 procent uppger att de är mer benägna att återvända och 37 procent säger att de skulle rekommendera platsen till andra. Dåligt underhållna toaletter kan däremot påverka verksamheters rykte negativt och leda till minskad lojalitet.

Den svenska delen av Tork Insight Survey 2025 omfattade 1 000 respondenter och ingick i en internationell undersökning som genomfördes i elva länder, inklusive Sverige, USA, Storbritannien och Tyskland.