Vatten är en resurs som lätt tas för given och ofta används mer än nödvändigt. Men med små förändringar i vardagen kan den samlade användningen minska betydligt. Det visar bostadsbolaget Mimers hyresgäster, som tillsammans under april och maj minskade sin vattenförbrukning med ytterligare 5,3 miljoner liter, en minskning med 2,3 procent.
Resultatet kommer efter en vattensparkampanj, som visar att förra årets kraftiga minskning inte var tillfällig. Den lägre förbrukningen håller i sig och har nu minskat ytterligare. Besparingen motsvarar ungefär 35 000 badkar, 130 pooler eller fem fyllda 25-metersbassänger. Den innebär också minskade kostnader på cirka 250 000 kronor och en minskad klimatpåverkan på omkring 6,7 ton koldioxidekvivalenter.
– När tusentals hushåll använder lite mindre vatten varje dag blir den samlade effekten betydande. Att förra årets lägre nivå håller i sig och att förbrukningen dessutom fortsätter att minska visar att förändrade vanor kan ge långsiktig effekt, säger Eric Johansson, energistrateg på Mimer.
Tekniska åtgärder och förändrade vanor
För att minska vattenanvändningen behöver både fastighetsägare och hyresgäster bidra. Under våren installerades vattensparande utrustning i cirka 1 300 lägenheter. Samtidigt genomfördes kampanjen #waterhack för andra året i rad. Kampanjen uppmuntrar hyresgästerna att se över sina vardagsvanor och visar hur enkla förändringar kan minska både vatten- och energianvändningen.
Det kan exempelvis handla om att duscha kortare, stänga av kranen när vattnet inte används och bara köra disk- och tvättmaskinen när den är full.
– Vårt ansvar som fastighetsägare är att göra det enkelt att använda mindre vatten. Genom att installera vattensparande utrustning skapar vi bättre förutsättningar i bostäderna. I ca 6 000 av våra lägenheter har vi dessutom individuell varmvattenmätning, vilket gör att hyresgästerna själva kan påverka sin förbrukning och kostnad, och ta del av besparingen genom att använda mindre varmvatten, säger Eric Johansson.
Rekordmånga deltog i tävlingen
Som en del av kampanjen fick hyresgästerna skicka in sina bästa vattenspartips. Tävlingen ger hyresgästerna möjlighet att inspirera varandra och dela enkla idéer som fler kan använda i vardagen.
I år kom 357 svar in, mer än dubbelt så många som förra årets 142 svar. Det vinnande bidraget kom från Mikael Johansson som bor på Lillåudden.
”I vår familj fyller vi upp karaffer med vatten direkt från kranen och har i kylen. På så sätt slipper vi spola nån minut för att få kallt vatten från kranen. Plus att det alltid finns iskallt vatten att få tag på blixtsnabbt. Win win liksom”.
– Det stora engagemanget visar att många vill vara med och bidra. Vi har fått in mängder av kreativa och användbara tips som förhoppningsvis kan inspirera ännu fler till en mer hållbar vattenanvändning, säger Eric Johansson.
Fakta: #waterhack
#waterhack är en vattensparkampanj som initierats av Bostadsbolaget i Göteborg och som Mimer har anpassat för sina hyresgäster i Västerås. Kampanjen bygger på vattenspartips och en tävling där hyresgäster kan dela egna råd. Under april och maj 2026 minskade vattenförbrukningen i Mimers fastigheter med 2,3 procent, motsvarande 5,3 miljoner liter. Under våren installerades även vattensparutrustning i cirka 1 300 lägenheter.